13 de desembre del 2011

PRESENTACIÓ

Des del curs 2007/08, a la sala cada dia s’hi troben un grup de catorze o quinze fillets i filletes de 3 a 5 anys que durant tres dies comparteixen aquest espai.
Allà hi ha quatre propostes per a que els infants actuin lliurement:
                     - construccions
                     - taula de llum
                     - retroprojector
                     - representació



·        Espai de les construccions
Hem situat una tarima gran de fusta per donar la possibilitat de construir al damunt o al terra. Les peces de fusta són els elements de construcció. Són de faig, de color natural en unes mides preestablertes, que combinen fàcilment  entre elles. Aquestes peces estan classificades segons les mides i estan a l’abast dels fillets i filletes en unes caixes amb rodetes.

Tenim unes petites escales de fusta natural, de dos graons, molt manejables per facilitar i provocar que els infants construeixin sense que la seva alçada limiti la construcció.
Hem col·locat documentació fotogràfica dels mateixos fillets i filletes desenvolupant aquesta activitat, així com exemples de monuments i edificis destacats i reals d’arreu del món.





En aquest espai els fillets i filletes construeixen lliurement, en grup o individualment, propicien noves relacions de col·laboració, afavorint la proximitat entre els infants.
Aquestes produccions perllonguen i es modifiquen al llarg de vàries sessions, segons la història de cada grup d’infants.


·        Espai del retroprojector
Al damunt d’una taula hi ha un retroprojector que possibilita projectar a la sala i damunt del seu cos diferents objectes, dibuixos... i fer descobertes. És un material poc habitual a les aules.

La seva utilització per part dels infants crea una situació màgica, amb els colors, les formes i les imatges i afavoreix el joc, la interpretació i el diàleg amb els infants. Experimenten amb el tamany de les coses, amb la llum i les ombres, el seu propi cos,... i amb els canvis que provoquen les seves accions. Les imatges projectades a la paret causen sorpresa i diversió.

S’utilitza per a projecció materials que tenen a l’abast i que poden elaborar:
-         Acetats dibuixats per ells mateixos
-         Plàstics i materials transparents de colors
-         Objectes opacs de diferents formes

Potenciem aquí la creació i recreació plàstica amb les ombres, colors i llum formant un quadre visual molt ampli i ric.

·        Espai de la taula de llum

En aquest espai s’utilitzen materials molt similars als del retroprojector, sense obtenir-ne una projecció.  No provoca l’aparició del seu propi cos a la imatge ni juga amb la transformació del tamany de les formes. En canvi, disposen d’una superfície lluminosa més ampla i, per tant, intensifica igualment el color de les transparències i permet fer composicions diverses, de caire simbòlic o geomètric.

L’oportunitat de jugar amb la llum és un fet que no es dóna cada dia i poder jugar-hi amb materials diversos, fa que els infants s’hi apuntin de bon grat.




Cada objecte, col·locat en una posició o en una altra, es transforma en alguna cosa que potser no havíem imaginat; apareixen llavors crancs, cucs, camins...

Els fillets i filletes es deixen seduir per la màgia de la llum i l’ombra, i a partir d’aquí sorgeixen històries i jocs espontanis en els quals no s’amaguen l’observació, la comunicació i l’emoció.

·        Espai de representació gràfica
La representació gràfica és una activitat habitual a les aules, i molt espontània en els fillets i filletes. És una forma d’expressió i de comunicació. En aquest espai ens trobem amb tres tipus de possibilitats: poden dibuixar i fer grafismes no relacionats directament amb produccions d’altres espais de la sala; poden intentar representar un construcció, composició, joc,... que hagi sorgit dins l’ambient; poden produir elements que volen intervenir en altres produccions o espais de la sala, per exemple personatges per situar a una construcció de fustes, per anar al retroprojector....


Hem trobat que aquest espai és adient ja que la representació és una activitat que implica organitzar i enregistrar una informació per tal d’explicar-la; a la vegada ajuda a construir el pensament tant en la seva part lògico-conceptual, com en la simbòlica.

En el diàleg sostingut pels dibuixos, entre la mestra i els infants, s’evidencien troballes i es busca la manera de fer emergir, de fer evident, de fer conscient, de compartir... allò que fins en aquest darrer moment només ha estat present com a acció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada